twitter share facebook share ۱۳۹۷ اسفند ۲۳ 2210
ویزای عراق رایگان شد

حسن روحانی در سفری مهم برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری اش به عراق رفت تا به ارتقاء و تعمیق روابط و مناسبات اقتصادی و سیاسی دو کشور پردازد. این سفر که در مقطع خاص زمانی صورت گرفته از همان ابتدا مورد توجه بسیاری از رسانه‌های خارجی قرار گرفت

بعد از سقوط داعش و روی کار آمدن دولتی تازه نفس و تکنوکرات، سیاست عراق تا حدودی دستخوش تحول شده است. گروه‌های جدید حاکم دو هدف را دنبال می‌کنند؛ یکی گرایش به بازگشت به دنیای عرب است و دیگری، ارتقا بخشیدن به روابطشان با آمریکا است.

از طرف دیگر با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در پی خروج دونالد ترامپ از «برجام»، عراق برای تهران، به یکی از کشورهای کلیدی در جریان مبادلات مالی و تجاری تبدیل شده ‌است.

این دو امر سبب شده است که تهران به دنبال تمهیداتی باشد تا بتواند سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با عراق تداوم و حتی ارتقا بخشد.

اما مهم‌ترین خبر این سفر، اعلام رایگان شدن رواید میان دو کشور در نشست رئیسان جمهور ایران و عراق بود.

حسن روحانی در کنفرانس خبری مشترک با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق گفت که ایران پیشنهاد کرد که روادید حذف شود اما طرف عراقی خواستار باقی ماندن روادید بوده است. بر این اساس توافق شد که روادید سفر میان دو کشور برقرار باشد اما مبلغی بابت آن گرفته نشود.

به گفته علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صدور روادید رایگان ایران و عراق از پایان فروردین سال ۹۸ اجرایی می‌شود.

حسن روحانی، همچنین روز چهارشنبه با آیت الله سیستانی، از مراجع شیعه در این کشور دیدار و گفتگو کرد.

دیدار آقای روحانی با آیت الله سیستانی نخستین ملاقات این مرجع عالی شیعیان عراق با یک رئیس جمهوری ایران بود و آقای سیستانی پیشتر از ملاقات با محمود احمدی نژاد، امتناع کرده بود.

اما این دیدار به واسطه انتشار ویدیویی در پایگاه اطلاع رسانی دولت و سپس حذف آن با حاشیه هایی همراه شد.

در این ویدئو سه پیام مورد تاکید قرار گرفته است که مهمترین آن پیام دوم خطاب به سران ایران است و «نشان می‌دهد روحانی از سوی یکی از بلندپایه‌ترین و پرنفوذترین مرجع تقلید عراق مورد استقبال قرار گرفته است».

نخستین مخاطب پیام این کلیپ، «رهبران عراق است که نشان خواهد داد روحانی از قدرت قابل‌توجهی برخوردار است و لازم نیست آنها با سایر نهادها و چهره‌های نظامی درباره مصالحه تاکتیکی گفت‌وگو کنند و می‌توانند این کار را با روحانی به عنوان رئیس دولت ایران انجام دهند».

و پیام سوم نیز «به دولت ترامپ و متحدان عرب آن است مبنی بر این که عراق درهای خودرا به روی سایر کشورها از جمله ایران با هدف تامین منافع متقابل و مشترک باز می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد که خاک عراق مورد استفاده از سوی دولت ثالثی برای اقدام علیه ایران قرار گیرد».

انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه و نایب رییسی اول مجلس خبرگان

رهبر انقلاب طی حکمی ابراهیم رئیسی، متولی آستان قدس رضوی را به عنوان رئیس قوه قضاییه ایران منصوب کرد.

به این ترتیب ابراهیم رئیسی جانشین صادق لاریجانی شد که به تازگی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده است.

۲۰۰ نماینده مجلس از انتصاب ابراهیم رئیسی به مقام رئیس قوه قضائیه استقبال کردند و حسن روحانی، رئیس‌ جمهور‌ی ایران، نیز انتصاب آقای رئیسی را نشانه «مدیریت شایسته» رئیسی در مسئولیت‌های پیشینش در آن قوه عنوان کرد.

آقای رئیسی در سال ۱۳۹۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، اما شکست خورد. او پیش از مقامش در آستان قدس، سابقه‌ای طولانی در قوه قضاییه ایران داشته و از جمله دادستان کل کشور و معاون اول دستگاه قضایی ایران بوده است. او همچنین مشمول تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپاست

یک روز پس از آغاز به کار ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری هم، او را به عنوان نائب رئیس اول این نهاد انتخاب کردند. پیش از این محمود هاشمی شاهرودی، نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری، بود.

رئیسی با کسب ۴۳ رای از مجموع ۷۳ رای در رقابت با صادق لاریجانی که ۲۷ رأی بدست آورده بود پیش افتاد و به عنوان نایب رئیس اول این مجلس انتخاب شد

کناره گیری بوتفلیقه از قدرت

یک روز بعد از آنکه عبدالعزیر بوتفلیقه رییس جمهور الجزایر به کشور بازگشت اعلام کرد که از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری برای پنجمین دوره متوالی کناره گیری کرده است

این انصراف بعد از چند هفته اعتراض های مردمی در الجزایر و بعد از آن روی داد که قضات کشور مخالفت خود را با نامزدی وی اعلام نموده و گفتند حاضر به نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری نیستند چرا که آن را مخالف اراده ملت الجزایر می‌دانند

بوتفلیقه در بیانیه ای از تأسیس جمهوری جدید سخن گفت که آن را باید به دست نسل‌های تازه سپرد و اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری که قرار بود ماه آینده میلادی برگزار شود به تعویق افتاده است. وی در بیانیه خود نوشت که صدای جوانان را شنیده است و دغدغه آنها برای آینده کشور را درک می‌کند.

رییس جمهور ۸۲ ساله الجزایر که از زمان سکته مغزی در سال ۲۰۱۳ قادر به حرکت نیست و بر صندلی چرخدار می‌نشیند، در سالهای اخیر به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است. او در هفته های اخیر نیز برای درمان در سوییس به سر می برد. حدود یک ماه پیش با اعلام نامزدی وی اعتراض‌های وسیعی الجزایر را فرا گرفت و ده‌ها هزار نفر علیه او تظاهرات کردند

تعلیق کلیه پروازهای بوئینگ ۷۳۷ مکس 

روز یکشنبه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اتیوپی با ۱۴۹ مسافر و ۸ خدمه، تنها ۶ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه آدیس آبابا سقوط کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند

بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی جدید است که استفاده تجاری از آن در سال ۲۰۱۷ شروع شد اما پنج ماه پیش در سانحه ای دیگر همین مدل هواپیما با ۱۹۰ مسافر در آب های ساحلی اندونزی سقوط کرد

وقوع این دو حادثه در فاصله ای چندین ماهه موجب شد که اتحادیه اروپا، چین، سنگاپور، استرالیا، مالزی و اندونزی حریم هوایی خود را به روی پرواز این نوع از هواپیماهای شرکت آمریکایی بوئینگ ببندد. 

سرانجام با بالاگرفتن نگرانی ها دونالد ترامپ نیز اعلام کرد که کلیه پروازهای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مکس ممنوع می شود. پیشتر سازمان هوانوردی آمریکا چنین اقدامی را لازم ندانسته بود.

شرکت بوئینگ نیز اعلام کرد کلیه ناوگان بوئینگ ۷۳۷ مکس خود را بعد از آنکه محققان شواهد تازه ای در صحنه سقوط یکشنبه در اتیوپی یافتند زمین گیر کرده است.

نظر شما